Waterstof auto, de auto van de toekomst
Waterstof auto, de auto van de toekomst

Waterstof auto, de auto van de toekomst

Er is momenteel veel te doen over de uitstoot van auto’s. Deze moet natuurlijk terug gebracht worden omdat anders die knuffelberen geen ijs meer hebben, de bouw niet verder kan met bouwen en wellicht de belangrijkste reden: als de zeespiegel stijgt komt Amsterdam onder water te liggen. En wie wil dat nou niet dat willen we niet. Dus vandaar de vraag: wat is de auto van de toekomst.

Ouderwets

Laten we meteen maar met de deur in huis vallen. Verbrandingsmotoren, hoe sterk en groot ook, zijn hopeloos ouderwets. Je pompt een explosief gas in een metalen bus en door de druk die ontstaat bij ontploffing zet je iets in beweging. Dat daarbij een hoop rendement verloren gaat in de vorm van warmte en weerstand is de reden, naast vervuiling, dat er in de auto van de toekomst geen plaats meer is voor een interne verbrandingsmotor. En dat we bezig zijn met downsizen van motoren geeft mannen toch een beetje het gevoel dat ze ontmand worden. Een gezinsauto met 3 cilinders? NO FUCKING WAY!!

Elektrisch rijden

Electrisch rijden dan maar?

De auto van de toekomst, en die uit het verleden, rijdt op elektriciteit. Bloedsnel en alle power van de elektromotor is per direct beschikbaar. Je trapt het “gas” in en je bent weg met gierende banden. Maar ook hieraan kleven behoorlijk wat nadelen. Om te beginnen zijn elektrische auto’s duurder dan hun broertjes op benzine of diesel. Dat komt natuurlijk door de batterij die gemaakt wordt van dure metalen die zeldzaam zijn. Daarnaast is het belangrijk waar de elektriciteit vandaan komt waarmee de accu’s worden opgeladen. Dat kan een windmolen zijn maar ook een zeer vervuilende kolencentrale. En dan heb je het niet alleen over de centrale zelf maar ook het delven van de kolen is geen schone bezigheid en natuurlijk het transport van de mijn naar de centrale. Dus….

En dan de vakantie aan het Gardameer

Een ander fenomeen is het opladen. Met de nieuwste technieken kan je in een goed half uur weer een redelijke afstand rijden. Maar dan moet je wel een laadpunt hebben dat dit aankan, een kabel die het aankan en een auto waarvan het interne laadsysteem het aankan. En dat zijn ze zeker nog niet allemaal. En flinke tankbeurt kost je qua tijd een kleine 10 minuten en dan ben je weer onderweg. Met een electrische auto ligt dat anders. Om te beginnen moet je je reis aanpassen aan het laadnetwerk. En in Nederland is dat prima maar daarbuiten (met name richting het zuiden en oosten) wordt het al snel minder.

De ANWB heeft een speciale routeplanner voor mensen met een elektrische auto. Nemen we even de route van ons kantoor naar Manerba del Garda in Italië. Dan moet ik met mijn Skoda Octavia diesel 2x tanken. Qua reistijd zou ik dan net geen 11 uur onderweg zijn. Als ik met een Skoda Enyaq 80 de zelfde reis zou maken ben ik ruim 4,5 uur langer onderweg. Ik moet dan maar liefst 8x opladen. En dan hoop je maar dat je de enige bent en niet dat je in een lange rij aan moet sluiten achter mensen die ook allemaal een half uur moeten opladen.

In onze optiek is een elektrische auto zeker gene auto van de toekomst. Het rijbereik is niet optimaal voor de lange afstanden en ook de batterij is gevoelig voor slijtage door oplaadcycli. Kijk maar naar je iPhone. In het begin doe je 2 dagen op een batterij maar dat neem al heel snel af naar 1 dag. En als het buiten vriest kan er soms zelfs wel 20% van het rijbereik afgaan. Handig om te weten als je op wintersport wil met je elektrieke mobiel.

Maar was is dan wel dé auto van de toekomst.

Kijkend naar alle voor en nadelen van de voorgaande auto weten we dat de verbrandingsmotor het voordeel heeft dat je hem snel weer gevuld hebt maar als vervuilend wordt gezien. De elektrische auto kent het nadeel van het laden maar is natuurlijk wel schoner dan een dieseltje. De auto van de toekomst rijdt in onze ogen op elektriciteit opgewekt door een waterstofcel.

Boem, meteen schieten de beelden van de Hindenburg door je hoofd. Voor de mensen die het niet weten: de Hindenburg was een Zeppelin die gevuld was met waterstof. Later werd dit helium want helium brandt niet. Maar aan een gas dat niet brandt heb je niet zoveel.

auto van de toekomst
De hindenburg

Maar een auto op waterstof dus?

Ja. Daar zitten namelijk enorme voordelen aan. Om te beginnen is waterstof onder druk vloeibaar te maken. Je kan dus relatief veel waterstof met een tank vervoeren. En met de komst van allerlei composiet materialen als Carbonfiber en allerlei kunststoffen is het nog veilig te vervoeren ook. Bij een lek in de tank vervliegt het zo snel dat het amper een gevaar vormt. Tanken kan dus net zo snel als met diesel/benzine.

En in een brandstofcel worden waterstof (H) en Zuurstof (O) omgezet in H2O (beter bekend als water) en elektriciteit. Je slaat dus de energie op in de vorm van vloeibaar waterstof. Een waterstofcel kent in de basis geen bewegende onderdelen die enorm slijten en kan dus oneindig lang mee gaan. De elektriciteit uit de cel is ook direct beschikbaar om een elektromotor aan te drijven.

Dat is het beste van beiden gecombineerd. Het grootste nadeel is nog wel dat de verkrijgbaarheid van waterstof nog erg beperkt is. Op het moment van schrijven zijn er ongeveer 10 tankstations waar je waterstof kan tanken. Maar door de impuls van de te bouwen waterstof fabriek in Eemshaven en de gebundelde krachten van een aantal oliemaatschappijen zal dit aantal in rap tempo groeien

Hoe werkt een waterstofcel

Dus….consensus: de auto van de toekomst rijdt op waterstof en de mooiste waterstof auto is….

De Toyota Mirai en zeker de mooiste van allemaal is ook al te koop. De techniek is nog nieuw (lees; dus duur) want een instapmodelletje is er vanaf net geen €66.000. Daar staat wel tegenover dat er een lagere bijtelling tegenover staat als je deze auto zakelijk leased en privé ook meer dan 500 kilometer per jaar rijdt. Maar al met al: waterstof is de toekomst. Wedden?

Kies je aantal sterren!!

Geef een antwoord